Chóry anielskie
Co wiemy o chórach anielskich?
Przed stworzeniem świata materialnego Bóg stworzył świat istot duchowych, świat Aniołów. Stworzył niezmiernie liczne zastępy anielskie, tak liczne, że tylko On sam jest w stanie je zliczyć. Tylko Bóg zna imię każdego Anioła.
W Piśmie Świętym z łatwością można znaleźć wiele nazw służących na oznaczenie istot niebiańskich. Wszyscy Ojcowie Kościoła są zdania, że różne nazwy Aniołów, które spotykamy w Biblii, sugerują różnice między nimi. To skłoniło Ojców Kościoła do podjęcia wysiłku klasyfikacji świata anielskiego już w II wieku. Najważniejsi Ojcowie Kościoła zajmujący się światem anielskim to m. in.: św. Ignacy Antiocheński, św. Ireneusz z Lyonu, św. Ambroży, św. Augustyn, św. Hieronim i św. Grzegorz Wielki papież.
Jednak w tej dziedzinie najwięcej zdziałał anonimowy syryjski mnich, którego nazywamy Pseudo-Dionizy Areopagita. Żył na przełomie V i VI wieku. Dokonał niemal idealnej klasyfikacji świata anielskiego w oparciu o teksty Pisma Świętego. Podział ten był przyjęty i ceniony przez największe autorytety teologiczne jak: św. Albert Wielki, św. Bonawentura, św. Tomasz z Akwinu.
Pseudo-Dionizy przekazuje, że hierarchia anielska składa się z dziewięciu chórów anielskich podzielonych na trzy triady. Pierwsza triada stojąca najbliżej Tronu Boga to chóry Serafinów, Cherubinów i Tronów. Drugą triadę tworzą chóry Panowań, Mocy i Potęg. Triada trzecia to chóry Księstw, Archaniołów i Aniołów.
W oparciu o ten podział św. Tomasz z Akwinu pokazywał świat Aniołów na podobieństwo dworu ziemskiego: jak dworzanie najwyżsi godnością stoją najbliżej tronu króla, są jego powiernikami, towarzyszami i przyjaciółmi, tak najwyższa triada stoi w Niebie najbliżej Tronu Bożego. Serafini są Jego przyjaciółmi, Cherubini – powiernikami, a Trony – towarzyszami. Kolejna triada Aniołów zarządza państwem Bożym, czyli całym wszechświatem. Zadaniem trzeciej triady jest wypełnianie tego, co dotyczy opieki nad narodami, nad ludźmi oraz przekazywanie hierarchii kościelnej Bożego objawienia.
Świat Aniołów, mimo, iż jest wspaniały, wciągające jest jego poznawanie, jest światem sług Bożych. Żaden Anioł Boży nie chce chwały dla siebie, ale wzrok człowieka zawsze kieruje na Boga. Aniołowie w Piśmie Świętym mówili wprost, że chwała należy się jedynie Panu i nie tolerowali żadnych oznak szczególnego kultu ich osoby. Przyjmują ludzkie podziękowanie, ludzką wdzięczność, ale zawsze ma to być na chwałę Bożą.